Site Network: Home | Culture | Hotel | Transport | About

Choose one!.

Gelenggang


Nama Tempatan: Gelenggang
Nama Saintifik: Cassia Alata
Nama Lain: Cassia,wild senna,fleur palmiste, fleur dartre, candlestick senna, wild senna, ringworm cassia, guajava, ketepeng badak, flor del Secreto, Tarantana, candle bush, akapulko, man-slabriki, akapulco, gelenggang.ludangan
Famili: caesalpinaceae
Lokasi dijumpai: Di tepi lebuh raya dan kawasan semak(Gambar:Mata air panas poring,sabah)
Asal:

keterangan:
Gelenggang ialah sejenis pokok renek yang mudah dijumpai dipinggir jalan dan belukar.Pokok ini biasa mencapai ketinggian antara 6 hingga 25 kaki.Ia mempunyai bunga yang berwarna kuning dan dilitupi oleh penutup yang menyerupai lilin sebelum bunganya berkembang.Daunnya berbentuk bilateral dan berlawanan secara simetri,daunya akan tertutup pada waktu malam.Buahnya berada dalam kulit seperti buah kekacang dan bijinya kecil berbentuk bulat.
kegunaan:
Daun gelenggang merupakan ubat penyakit kulit seperti kurap dan panau yang mujarab.Caranya daun gelenggang dilumatkan tanpa air. sedikit minyak tanah(setitik) dimasukkan ke dalam daun yang telah dihancurkan tadi. campuran ini dilumurkan pada tempat yang terkena kurap tersebut.Lakukan beberapa kali hingga kurap hilang.Pesakit akan merasa sedikit pedih.selain itu ia juga boleh menjadi penawar kepada sengatan serangga dan eczema.Ini untuk kegunaan luaran sahaja.
untuk masalah sembelit, satu sudu teh air rebusan daunnya boleh diambil sebagai julap. Akar gelenggang boleh digunakan untuk mengatasi masalah uterus(rahim).Air rebusan daunnya juga dijadikan ubat cacing,penawar sawan, resdung, bengkak saluran nafas disesetengah negara Amerika selatan.Air rebusan akarnya dan akar alamanda digunakan untuk merawat penyakit malaria

**Amaran, perempuan mengandung,menyusukan akan dan kanak-kanak dibawah umur 6 tahun dilarang menggunakan persediaan ini. Orang yang mengidap penyakit seperti cirit birit atau masalah ulser perut juga dicegah dari menggunakannya.Pengambilan daunnya yang berlebihan boleh mendatangkan kematian, bagi haiwan terutamanya disebabkan keracunan oleh asid krisofonik.


--------------------------------------------------------------------------------


Beri Ulasan Anda


--------------------------------------------------------------------------------

Ulasan pembaca

--------------------------------------------------------------------------------
boleh tak bagi herba yg boleh merawat parut??
~yoyocute225@yahoo.com

--------------------------------------------------------------------------------
Memang bagus sebagai julap. Air dari rebusan daunnya sekadar 6 helai mencukupi di minum di waktu malam. Insyaallah besok pagi .......
~DAHALAN HJ EMBUN

--------------------------------------------------------------------------------
pokok ni cantik untuk hiasan lanskap...
~ade

--------------------------------------------------------------------------------
bunga cantik tp bau hampeh!!
~achee

--------------------------------------------------------------------------------
saya nak membuat krim tuk merawat penyakit kulit .klau ada maklumat sila hubungi saya
~nn

--------------------------------------------------------------------------------
saya nak buat kajian untuk tugasan kerja sekolah saya.kalau ada maklumat lebih terperinci,sila hantarkan di C_asmie@yahoo.com....tq
~jan

--------------------------------------------------------------------------------
kat kawasan saya ade tapi tak tau nak buar aper.... tgk jelah
~min ktn

--------------------------------------------------------------------------------
ada sesapa yang tau samada buleh ke idak daun gelenggang di buat krim, camna nak proses dia
~iracemerlang@yahoo.com

--------------------------------------------------------------------------------
buat yoyocute,ubat terbaik untuk merawat luka atau parut kesan terbakar dan luka adalah minyak dari pokok sepetir.kalau berminat email saya putrahero@hotmail.com
~adi forestry

--------------------------------------------------------------------------------
Kat tempat saya Gelenggang ini dipanggil Gelenggang besar, kerana ada sejenis lagi dipanggil Gelenggang kecil dimana pucuknya boleh dibuat ulam. Rupa daunnya, buahnya serupa, cuma ianya kecil, tinggi maksimum 1 meter kalau cukup subur tapi biasanya 0.5 meter dan kurang.
~chullen

--------------------------------------------------------------------------------
zaman kecil2 dulu di tahun awal 80an, saya guna petua ni selalu, tetapi untuk kucing saya si'HITAM'yg selalu kena kurap ditelinganya. Memang sangat2 mujarap. Maklumlah zaman dulu mana ada duit nak pergi rawat kat verterina. Terima kasih kat mak saya.
~Hitam 1979-1987

--------------------------------------------------------------------------------
Saya terlibat dlm bidang perubatan haiwan dan amat berminat utk mengetahui lebih lanjut ttg perubatan daun ini ke atas kurap kucing.Macamana caranya? Daun ni senang didapati di sini. Kalau ada yang sudi berkongsi pengalaman, boleh email ke jawahir@zoomelaka.gov.my ataupun rimaugirl5275@yahoo.com. Terima kasih.
~Jawahir Jaafar

2 Comments:

  1. Anonymous said...
    Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.
    Nur haura afeeya said...
    Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..��

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay����
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ��Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..����


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ��kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

Post a Comment